چرا پایایی برای کسب‌وکار ما اهمیت دارد؟

دلیل بهتر بودن پایایی برای کسب‌وکار، افراد و محیط‌زیست و شیوه تلاش‌های یونیلیور برای ترویج زندگی پایا را در این مقاله بخوانید.

بدون زمینی سالم، نمی‌توان کسب‌وکاری سالم داشت. حرکت به‌سوی پایایی باعث می‌شود کسب‌وکار معنا پیدا کند و به شرکت‌ها جهت مهار علل اصلی تغییرات اقلیمی، در عین ایجاد تاب‌آوری برای اثرات آن و ایجاد رشد رقابتی کمک کند.

پایایی کسب‌وکار چیست؟

پایایی کسب‌وکار زمانی محقق می‌شود که کسب‌وکار یک شرکت بدون آسیب رساندن به افراد و زمین انجام شود و آینده کسب‌وکار در این فرآیند تضمین شود.

کاهش گازهای گلخانه‌ای، محافظت از طبیعت و قانون‌گذاری اجتماعی همه از راهکارهایی هستند که کسب‌وکارها می‌توانند به واسطه آن به سمت پایایی حرکت کنند.

هدف یونیلیور ترویج پایایی توسط مدل کسب‌کار، محصولات و تاثیرات ما در جامعه است. همچنین باور داریم که کسب‌وکاری واقعا پایا تنها بر محدود کردن اثرات منفی خود تمرکز نمی‌کند بلکه شرکت‌ها باید بر ایجاد اثرات مثبت در هر جای ممکن تمرکز کنند.

با محافظت و احیای طبیعت، کسب‌وکارها نه تنها به کاهش آلاینده‌ها و احیای تنوع زیستی کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند با تشویق خرده کشاورزان برای استفاده از روش‌های بهتر زراعی که به نفع افراد و زمین است، از جوامع محلی حمایت کنند.

مزایای مدل کسب‌وکار پایا چیست؟

کسب‌وکارهای پایا آینده محور هستند. شرکت‌هایی که پایایی را انتخاب می‌کنند، رهبری مهار تغییرات اقلیمی را برعهده می‌گیرند و از پرداخت مالیات‌های کربن معاف می‌شوند.

این شرکت‌ها برای برآورده کردن نیازهای مشتریان فعالیت می‌کنند و در عین حال تولید را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

در این بخش ۴ راهکار ارائه شده مشخص می‌کند کسب‌وکار پایا می‌تواند رشد اقتصادی به همراه داشته باشد.

۱. هدایت تغییرات

شرکت‌های هوشمند از فرصت‌هایی که برای اتخاذ سریع‌تر رویکرد کسب‌وکار پایا ارائه می‌شوند، استقبال می‌کنند.

گزارش سال ۲۰۲۳ Deloitte نشان می‌دهد ٪۸۴ از رهبران کسب‌وکارها با این عقیده که رشد جهانی اقتصاد می‌تواند با دستیابی به اهداف تغییرات اقلیمی همراه باشد، موافقت دارند و٪۷۵ از آن‌ها می‌گویند که سازمان‌هایشان طی سال گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه پایایی را افزایش داده‌اند. این امر حاکی از فعالیت‌های اساسی در این صنعت است.

شرکت‌هایی که مدل کسب‌وکار پایا را انتخاب می‌کنند از فرصت بدل شدن به رهبران پایداری برخوردار می‌شوند و با تلاش‌ها در این حوزه همگام می‌شوند.

۲. برآورده کردن نیاز مصرف‌کنندگان

مصرف‌کنندگان این روزها خواهان شفافیت، مسئولیت‌پذیری و تلاش برندها و شرکت‌هایی هستند که از آن‌ها خرید می‌کنند.

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ Kantar’s Who Cares, Who Does   ، ٪22 درصد خانوارها به‌صورت فعالانه خرید‌های پایای بیشتری انجام می‌دهند. این افراد حامی محیط‌زیست نزدیک به ۴۵۶ میلیارد دلار به صنعت کالاهای تندمصرف می‌افزایند.

۳. ایجاد بهره‌وری عملیاتی

پایاتر شدن معمولا ملزم به تغییر فرآیندهای تولید توسط تولید‌کننده و تغییر شیوه‌های منبع‌یابی برای زنجیره تامین و دیگر جبنه‌های کسب‌وکار است. اقدامات انجام شده مانند استفاده از انرژی‌های پاک‌تر و هوشمندتر، حفظ منابع آب و کاهش سفرها نیز می‌توانند بهره­وری بیشتری به همراه داشته باشند.

تحقیقات انجام‌شده توسط McKinsey and Co نشان می‌دهد اجرای سیاست‌های جدید برای صرفه‌جویی در منابع می‌تواند در برخی از موارد تاثیر مثبتی بر سود عملیاتی کسب‌وکار تا میزان ٪۶۰ داشته باشد. ما در شرکت یونیلیور حدود ۵/۱ میلیارد یورو کاهش هزینه داشته‌ایم که این امر به دنبال تلاش‌های ما از سال ۲۰۰۸ برای صرفه‌جویی در منابع انرژی و آب محقق شده است.

۴. رشد هدفمند

مدارک واضحی وجود دارند که نشان می‌دهند هدفمند بودن به شرکت‌ها کمک می‌کند تا در عین تمرکز بر استراتژی کسب‌وکار پایا برای آینده‌، به رشد خود نیز ادامه دهند. مطالعات انجام‌شده توسط Kantar نشان می‌دهد کسب‌وکارهای هدفمند بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰، ٪۱۷۵ رشد داشته‌اند، در حالی که برندهایی که هدف چشمگیری تعیین نکرده بودند تنها ٪۷۰ رشد داشته‌اند.

طرح قطب‌نمای ( Compass) یونیلیور برای کمک به رشد و همراستا ساختن تمامی محصولات با منفعت‌های زیست‌محیطی، اجتماعی، ترویج و آسان‌تر ساختن زندگی پایا برای همگان ایجاد شده است.

دلیل مشارکت‌های ما برای ایجاد تغییرات

برای بسیاری از شرکت‌ها که یونیلیور نیز شامل آن می‌شود، بخش عمده‌ای از ردپای آلاینده‌ها در خارج از فعالیت‌های شرکت ایجاد می‌شود. بنابراین فعالیت در این زمینه به تنهایی، به کاهش گسترده آلاینده‌ها  کمک نمی‌کند. اما از طریق مشارکت‌های استراتژیک می‌توانیم به تغییرات مورد نیاز برای دستیابی به پایایی سرعت بخشیم و اطمینان مالی بیشتری برای همگان فراهم کنیم.

یونیلیور با ذینفعان بسیاری همکاری می‌کند تا به محافظت و بازیابی تنوع زیست محیطی و مهار تغییرات اقلیمی کمک کند. از پروژه‌های زیست‌محیطی اراضی گرفته تا برنامه‌ اقلیمی تامین‌کنندگان ما که بخش عمده‌ای از ردپای آلاینده‌های ما از آن‌ها ناشی می‌شود، کمک می‌کند تا در مسیر اهداف پایایی خود پیشروی کنند.

همچنین ما با مجامع بین‌المللی مختلف و برنامه‌هایی مانند برنامه Alliance of CEO Climate Leaders مجمع اقتصاد جهانی همکاری می‌کنیم. این برنامه از اهداف بلندپروازانه برای تغییرات اقلیمی در بخش خصوصی حمایت می‌کند و ما از توسعه‌دهندگان پروژه‌ها، بنیانگذاران و نوآوران دعوت می‌کنیم تا برای سرعت‌بخشیدن به راهکارها از طریق صندوق اقلیم و طبیعت با ما همکاری کنند.