۱۰ شیوه‌ای که ما برای مهار کردن آلاینده‌ها در زنجیره ارزش خود استفاده می‌کنیم

نوآوری و همکاری برای به‌صفر رساندن آلاینده‌ها تا سال ۲۰۳۹ برای شرکت یونیلیور ضروری است. با متخصصانی که به ما در مهار آلاینده‌ها در تمامی کسب‌وکارهای ما کمک می‌کنند آشنا شوید. از منبع‌یابی مسئولانه مواد خام ما گرفته تا تغییر فرمول‌ها و بهبود تولید و توزیع.

شیوه علمی آن مشخص است: برای محدود کردن افزایش دمای جهانی تا ۵/۱ درجه سانتیگراد، دنیا باید تا اواسط قرن جاری آلاینده‌های کربن را به‌صفر برساند و آلاینده‌های گازهای گلخانه‌ای را طی دهه جاری به نصف برساند.

کسب‌وکارها باید نقش خود در این زمینه را سریعتر از قبل ایفا کنند. ما در شرکت یونیلیور تاکنون اقدامات بسیاری در این زمینه انجام داده‌ایم و از سال ۲۰۱۵ تاکنون، آلاینده‌های خود

را تا ٪۶۸ کاهش داده‌ایم. اما از آنجایی که این موضوع تنها بخش کوچکی از اثرات فعالیت‌های ما را دربر می‌گیرد به خوبی می‌دانیم فعالیت‌های ما در این زمینه با فراتر از کارخانه‌های ما باشد.

به همین خاطر با ذینفعان خود همکاری می‌کنیم و با استفاده از فناوری و نوآوری برای مهار کردن آلاینده‌ها در زنجیره ارزش گسترده خود تلاش می‌کنیم.  ما از تامین‌کنندگان کلیدی خود برای ارزیابی و کاهش کربن حمایت می‌کنیم و با برندهای خود برای سرمایه‌گذاری در امور زیست‌محیطی و ایجاد راهکارهایی خلاقانه برای کاهش اثرات محصولات قبل از رسیدن به فروشگاه‌ها و مصرف‌کنندگان همکاری می‌کنیم.

می دانیم هنوز هم باید اقدامات بیشتری انجام دهیم، اما متعهد هستیم که تا سال ۲۰۳۹ آلاینده‌های خود را به‌صفر برسانیم و در حالی که برای اهداف اقلیمی خود تلاش می‌کنیم، می‌خواهیم از متخصصانی که این تغییرات را در کسب‌وکار ما ایجاد می‌کنند، قدردانی کنیم.

 ۱۰ راهکاری که ما برای مهار آلاینده‌ها استفاده می‌کنیم را از زبان متخصصان این راهکارها بخوانید.

۱. سرمایه‌گذاری در اقلیم و طبیعت

در سال ۲۰۲۰، یونیلیور صندوق اقلیم و طبیعت را با هدف سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد یورویی در پروژه‌هایی که به کربن‌زدایی و حمایت از راهکارها برای طبیعت کمک می‌کنند، تاسیس کرد. اریک سوبیران معاونت عملیات‌های کسب‌وکار، پایایی و مدیرعامل این صندوق از سرمایه‌گذاری برندهای ما در پروژه‌هایی با آثار مثبت اطمینان حاصل می‌کند.

برای مثال، مشارکت داو با Rimba Collective به بازیابی و محافظت از ۵۰٬۰۰۰ هکتار از جنگل‌های بارانی در جنوب‌شرق آسیا – منطقه‌ای ۸ برابر مساحت منهتن- طی ۵ سال کمک می‌کند.

ما می‌خواهیم این ۱ میلیارد یورو در پروژه‌هایی صرف شود که به ایجاد تغییرات و جذب ذینفعان برای سرمایه‌گذاری مشترک و راهکارهایی گسترده کمک می‌کنند. به این صورت می‌توانیم دو برابر آنچه متعهد شده‌ایم دست آورد داشته باشیم.

۲. افزایش مشارکت‌های ما با تامین‌کنندگان

بیش از ٪۷۰ آلاینده‌های ما توسط مواد خام، ترکیبات و بسته‌بندی‌هایی که خریداری می­کنیم ایجاد می‌شوند. جیلیا سالادینو، متخصص اقلیم در عملیات‌های پایایی کسب‌وکار ما با تامین‌کنندگانی که به‌طرز چشمگیری در آلاینده‌های اصلی ما نقش دارند، همکاری می‌کند و از آن‌ها برای نظارت و کاهش ردپای کربن محصولات حمایت می‌کند تا ما نیز ردپای کربن را کاهش دهیم.

ما حدود ۵۲٬۰۰۰ تامین‌کننده داریم. از این بین نزدیک به ۳۰۰ تامین‌کننده به‌طرز چشمگیری در آلاینده‌های ما نقش دارند. ما تحقیقات خود برای کاهش آلاینده‌های آن‌ها را آغاز کرده‌ایم و متوجه شدیم دو‌سوم از آن‌ها اهداف اقلیمی خود را مشخص نکرده‌اند، این امر فرصت مناسبی برای یونیلیور فراهم کرد تا از آن‌ها در این زمینه حمایت کند.

۳. ارائه لبنیات بدون آسیب به محیط‌زیست

مدیر منبع‌یابی پایای ما کلاز جان وان کالکر به برخی از راهکاری غیرمعمول شرکت یونیلیور برای کاهش آلاینده‌ها در بخش لبنات اشاره می‌کند: ما با استفاده از علف‌ دریایی برای خوراک دام و استفاده از مدفوع گاو برای گرمایش خانه‌ها آلاینده‌های دام را کاهش می‌دهیم .

اگر به برخی از ترکیباتی که در ردپای کربن کلی شرکت یونیلیور اثر دارند نگاه کنیم، سهم واحد لبنیات بیشتر است، خصوصا بخش بستنی. می‌دانیم کاهش این آلاینده‌ها بخشی کلیدی از راهکار یونیلیور برای مهار تغییرات اقلیمی است.

۴. نوآوری برای کاهش کربن در محصولات شوینده

جون هاگ، سرپرست واحد علم و فناوری محصولات شوینده برنامه Clean Future از شیوه‌های ما برای نوآوری شیمیایی در محصولات شوینده‌ خانگی و کاهش آلاینده‌های آن با عوامل و مواد کف‌ساز طبیعی و ساخت ترکیباتی می‌گوید که حتی به حفظ کربن در خاک کمک می‌کند.

«مواد با تجزیه شدن از خود کربن در هوا آزاد می‌کنند. ما می‌توانیم به واسطه همکاری با تامین‌کنندگان و استفاده از کربن زیست‌تخریب‌پذیر و تجدیدپذیر و از طریق کاهش وزن و طراحی سازگار با محیط‌زیست کربن اولیه مواد را کاهش دهیم.»

۵. کربن‌زدایی از کارخانه‌های ما

لویز ری، سرپرست ظرفیت‌های ایمنی، سلامت و محیط‌زیست ما در بخش آلاینده‌های هوا، از اقدامات ما برای بهبود کارخانه‌های ما جهت استفاده از انرژی پاک‌تر و هوشمندانه‌تر می‌گوید:

ما به تامین انرژی الکتریسیته ٪۱۰۰ تجدیدپذیر برای فعالیت‌های خود متعهد شده‌ایم و پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته‌ایم.

تمامی شبکه الکتریسیته مصرفی کارخانه‌های ما با منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود.

ما باید بر بهره‌وری انرژی تمرکز کنیم، زیرا پایاترین شکل انرژی، همان انرژی مصرف‌نشده است. انجام این کار برای کسب‌وکار ما منطقی است – برآورد کرده‌ایم که از سال ۲۰۰۸، بهره‌وری در مصرف انرژی باعث حفظ ۱ میلیارد یورو در شرکت شده است.

۶. استفاده از پمپ‌های گرمایشی

ویوک نساریکار سرپرست واحد جهانی مهندسی درباره  پمپ‌های گرمایشی و شیوه آن‌ها در تغییر راه‌های تامین انرژی گرمایشی که ما را به بازیابی هدررفت گرما و کاهش آلاینده‌ها و هزینه‌های قادر می‌سازد، می‌گوید: علاوه بر تامین حرارت و آب داغ در کارخانه‌های ما، منابع انرژی حرارتی می‌توانند در فرآیندهایی مانند پاستوریزه‌کردن بستنی و فرآیند تمیز کردن دستگاه‌های تولیدی مورد استفاده قرار گیرند.

در کل بیش از یک‌سوم از انرژی گرمایشی مورد استفاده ما در حال حاضر توسط منابع تجددپذیر تامین می‌شود. برای دستیابی به انرژی ٪۱۰۰ تجدید‌پذیر گرمایشی تا سال ۲۰۳۰، ما به دنبال افزایش استفاده از پمپ‌های گرمایشی در تمامی عملیات‌های خود هستیم.

۷. حرکت به سوی کشتیرانی پایاتر

ما سالانه حدود ۱۵۰۰۰۰ کانتینر را جابه‌جا می‌کنیم. به بیانی در لحظه حدود ۱۰۰۰۰ کانتینر در دریا وجود دارد. ما باید بر شیوه انجام این نقل‌وانتقالات نظارت داشته باشیم. سرپرست نقل‌وانتقالات جهانی و کربن‌زدایی سونداراجان بهیراوان به مدیریت این امر کمک می‌کند. از برج مراقبت مجازی که ما را به‌صورت زنده قادر به نظارت بر آلاینده‌های کشتی‌ها می‌کند گرفته، تا فعالیت‌هایی که در تغییرات گسترده‌تری در سیستم ایجاد می‌کنند. او درباره شیوه پایاتر ساختن کشتیرانی می‌گوید: برای یونیلیور، کشتیرانی اقیانوسی بخش بسیار کمی از آلاینده‌های نقل‌وانتقالات را در بر می‌گیرد و تنها ٪۳ از کل آلاینده‌های ما را به خود اختصاص می‌دهد. اما تغییرات اقلیمی مشکلی برای همه است و اگر شرکت‌های بزرگ مانند ما که دارای خطوط کشتیرانی و بار هستند مدیریت امور را به دست نگیرند، چه کسی اقدام خواهد کرد؟

۸. کاهش آلاینده‌های نقل و انتقالات

با ترکیب افزایش بهره‌وری، خودروهای برقی و سوخت‌های پایای زیستی، ما آلاینده‌ها را در سراسر شبکه توزیع خود کاهش می‌دهیم. سرپست پایایی نقل‌وانتقالات ما، لارا رلپه از تاثیر ترکیب فناوری‌های جدید، زیرساخت‌های بهتر و مشارکت‌هایی که کربن‌زدایی در ناوگان را ممکن می‌سازد، می‌گوید: من عاشق نوآوری در شغل خودم هستم. ما چیزهایی را آزمایش می‌کنیم که در حال حاضر برای اولین بار در دنیا انجام می‌شوند.

۹. گرم کردن زنجیره محصولات سرد

زنجیره محصولات سرد برای بستنی، به کامیون‌های دارای یخچال، قفسه‌های فروش سرمایشی و فریزرهای خانگی نیاز دارد. شرکت یونیلیور دارای حدود ۳ میلیون فریزر فروشگاهی در سراسر جهان است، بنابراین کاهش ردپای آلاینده‌های آن، تاثیر بسیاری دارد. روی هورن، سرپرست اقدامات اقلیمی واحد کسب‌وکار بستنی توضیح می‌دهد چگونه علاوه بر ارائه محصولات گیاهی و کاهش آلاینده‌های لبنیات، ما در حال کشف راهکارهای تغییر شیوه نگهداری بستنی نیز هستیم.

«بیش از ۳ میلیون فریزر موجود، نقش بسزایی در ردپای آلاینده‌های ما دارند. می‌توانیم دمای تعیین‌شده برای بستنی را تغییر دهیم و در عین حال همان تجربه لذت‌بخش بستنی را به مصرف‌کنندگان ارائه کنیم. به بیانی با انجام این کار بین ۲۰ تا ٪۳۰ در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنیم.»

۱۰. ایجاد پایایی در کسب‌وکار

کاهش مؤثر و چشمگیر آلاینده‌ها در عین ایجاد رشد به دیدگاه جامع کسب‌وکار نیاز دارد. رجینالدو اکسیلیساتو شیوه استفاده از فناوری‌های ما در مسیر به‌صفر رساندن آلاینده‌ها را هدایت می‌کند و در عین حال برای تضمین ارتباطات قدرتمند، پایا و بهینه در زنجیره تامین ما تلاش می‌کند.

 «برای چندمین بار شاهد آن هستیم که سرمایه‌گذاری در فناوری نه تنها بهره‌وری را افزایش می‌دهد بلکه به دستیابی به اهداف اقلیمی و زیست محیطی ما کمک می‌کند. باور دارم مشارکت بلندمدت ما بخشی کلیدی از موفقیت ماست.