ترویج زندگی پایدار برای ۸ میلیارد نفر

 

ده سال پیش، ما سفر خود برای بدل شدن به پایدار‌ترین کسب‌وکار جهان را آغاز کردیم. در حالی ‌که یک دهه از برنامه زندگی پایدار یونیلیور را جشن می‌گیریم، بر آنچه تا‌به‌حال آموخته‌ایم و در آینده انجام خواهیم داد، تامل می‌کنیم.

شروعی تازه

برنامه زندگی پایدار یونیلیور قواعد بازی را برای ما و دیگران تغییر داد.

در زمانی که بیشتر کسب‌وکارها پایداری را به دید امری مازاد در کسب‌وکار می‌دیدند، ما متوجه شدیم که این دو امر، بخشی جداناپذیر از یکدیگر هستند. موفقیت کسب‌وکار نباید به‌سادگی و به قیمت زندگی مردم و سیاره بدست‌ بیاید.

بنابراین از سال ۲۰۱۰، ما تصمیم گرفتیم که در عین افزایش آثار اجتماعی مثبت و کاهش آثار فعالیت‌های خود در محیط زیست، کسب‌وکار خود را گسترش دهیم.

و متعهد شدیم که پیشرفت‌های خود را از طریق اهداف گسترده‌ای که به قصد تغییر زندگی میلیاردها نفر از مردم انجام می‌شود، هدایت کنیم. بیش از ۵۰ نوع هدف بلندپروازانه و با محدوده زمانی مشخص را تعیین کردیم. این اهداف را به این دلیل انتخاب کردیم که آن‌ها برای کسب‌وکار ما امری حیاتی محسوب می‌شدند، نه به این دلیل که می‌دانستیم چگونه به این اهداف دست پیدا کنیم.

فکر نمی‌کردیم که حتما باید پاسخ تمامی سوالات را داشته باشیم. اگر پاسخ تمامی سوالات را می‌دانستیم، چرا تا کنون به سوالات پاسخ نداده‌ایم؟ تمام این تلاش‌ها بیشتر فرآیند و سفری در اهداف ما بود. دکتر هنری کینگ، مدیر علوم و فناوری پایداری

ساخته شده بر مبنای پیشگامی

روحیه پیشگامی برای ما چیز جدیدی نیست.

تعهد ما برای بهتر شدن دنیا، از صد سال پیش، زمانی که ویلیام لیور، صابون Sunlight را برای دسترسی کارگران به بهداشت و سلامت با قیمت مقرون‌به‌صرفه تولید کرد، آغاز شد و تاکنون شرکت یونیلیور را به‌پیش برده است.

اما طرح زندگی پایدار یونیلیور، ما را نسبت به قبل به جلوتر برده است و سرعت بیشتری به فعالیت‌های ما داده است.

به برخی از اهداف خود دست‌یافته‌ایم. برخی را از دست دادیم. اما حتی زمانی که به اهداف خود نرسیده‌ایم، دست از تلاش برنداشته‌ایم.

و اجرای اهداف، خود تمرینی در مدیریت پایداری بود. «شاید ندانید که چطور به اهداف خود برسید، اما شناختن اهداف به تمرکز فکری شما کمک می‌کند؛ به نقل از ایلاریا آیدا، مدیر ارشد یونیلیور، منبع‌یابی مسئولانه.

« من تمامی این اهداف، فشارها و شفافیت عملکرد را پذیرفتم، چون این امور ما را در قبال خود مسئول می‌کنند – ما می‌دانیم هدف ما به کدام سمت باید باشد.»

 

تغییر زندگی‌ها. تغییر کسب‌وکار ما

طرح زندگی پایدار یونیلیور «صرفا» یک طرح پایدار نبود. این طرحی برای کسب‌وکار موفق و پایدار بود – کسب‌وکاری که خودش برای تحول آماده بود. « برای من، طرح زندگی پایدار یونیلیور بیانیه‌ای است که بر اساس آن کسب‌وکار می‌تواند و باید، نقش خود را در جامعه تغییر دهد،» به نقل از توماس لینگارد، مدیر پایداری جهانی یونیلیور، محیط‌زیست و آب‌وهوا.

در ایجاد طرح زندگی پایدار یونیلیور، ما تمامی جنبه‌های زنجیره ارزش را در نظر گرفتیم و سه هدف بزرگ برای توسعه عملکرد زیست‌محیطی و اقتصادی، تعیین کرده‌ایم.

تغییر کسب‌وکار – و تغییر خودمان

ایجاد این طرح یک روی فعالیت‌ها بود و اجرا و عملی کردن آن روی دیگر.

این امر به معنی ارتقای برنامه‌هایی بود که موفق بودند. به این معنی که هر جا که برنامه موفقی وجود نداشت، برنامه جدید ایجاد کنیم. و بیش از هر چیز، این امر به معنی مطابقت بود، هر سال با سال بعد، هر برنامه با برنامه بعدی، هر کارکرد با کارکرد بعدی – و هر فرد با فرد بعدی.

از آنجا که ما همیشه در بطن خود کسب‌وکاری هدفمند بوده‌ایم، طرح زندگی پایدار یونیلیور به اندازه‌ای پیشگام بود که زمان زیادی برد تا بفهمیم ما تنها کسب‌وکار خود را تغییر نمی‌دادیم، بلکه روشی که کسب‌وکار انجام می‌شد را نیز تغییر می‌دادیم.

طی ده سال گذشته یکی از شگفت‌انگیز‌ترین چیزها، دیدن افرادی بود که از درون شرکت راه خود را به سوی مدیریت طرح زندگی پایدار یونیلیور پیدا می‌کردند. پایداری را به‌صورت درونی و بیرونی به مردم نشان می‌دادند، که این امر برای من بسیار اهمیت دارد. جاناتان پوریت، طرفدار محیط‌زیست و عضو شورای مشاوره طرح زندگی پایدار یونیلیور.

 

دستاورد‌هایی که به آن باید افتخار کرد

ما هر سال پیشرفت خود را در گزارش زندگی پایدار ارائه داده‌ایم، تا مطمئن شویم، در قبال اهدافی که به آن دست پیدا نکرده‌ایم و آن‌ اهدافی که به آن رسیده‌ایم، مسئول هستیم.

پس از گذشت ۱۰ سال از طرح زندگی پایدار، می‌توانیم به تاثیرات مثبتی که در زندگی میلیاردها نفر گذاشته‌ایم، افتخار کنیم. در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • از طریق برنامه‌های بهداشت و سلامت به ۱.۳ میلیارد نفر دسترسی پیدا کردیم.
  • حجم کلی پسماند در ازای میزان مصرف محصولات توسط هر مصرف‌کننده را تا ۳۲٪ کاهش دادیم و در تمام کارخانه‌ها، مقدار پسماند ارسالی به محل دفن زباله را به صفر رساندیم.
  • انتشار گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های خود را تا ۵۰٪ کاهش دادیم و به انرژی الکتریسیته ۱۰۰٪ تجدیدپذیر دست‌یافتیم.
  • میزان شکر در تمامی نوشیدنی‌های شیرین بر پایه چای را تا ۲۳٪ کاهش دادیم و ۵۶٪ از گستره محصولات غذایی ما مطابق با بالاترین استانداردهای تغذیه هستند.
  • همچنین علاوه بر توانمند ساختن ۲.۳۴ میلیون نفر از بانوان برای دسترسی به طرح‌هایی با هدف ارتقای ایمنی، پرورش مهارت‌ها یا توسعه فرصت‌ها، ما به سمت محیط کاری با توازن جنسیتی گام برداشته‌ایم، که در آن ۵۱٪ از نقش‌های مدیریتی بر عهده زنان است.
 
 

ایجاد مزایای بلند مدت برای کسب‌وکار ما

طرح زندگی‌ پایدار یونیلیور کسب‌‌وکار ما را به‌شیوه‌هایی بلندمدت بهبود بخشیده‌است.

این طرح به ما کمک کرده‌است تا برندهای خود را توسعه دهیم و نوآوری را هدایت کنیم. این طرح با بهبود آب و صرفه‌جویی در مصرف انرژی در کارخانه‌های ما و با مصرف مواد اولیه کمتر و تولید پسماند کمتر، به ما کمک کرده‌ است تا از به وجود آمدن ۱ میلییارد هزینه بیشتر بپرهیزیم. منبع‌یابی مسئولانه به حفظ منابع ما، کاهش ریسک و نوسان در زنجیره تامین مواد خام کمک کرده است.

یکی از بزرگ‌ترین دست‌آورد‌های طرح زندگی پایدار یونیلیور، روشی است که مدل سهامداران‌-متعدد ما دنیای اطرافمان را تغییر داده است.

بسیاری از اهدافمان را به تنهایی بدست نمی‌آوردیم، بنابراین با دیگران همکاری کردیم تا با ایجاد مشارکت‌های جهانی، تغییراتی تحول‌گرایانه در توانمندسازی زنان، محافظت از جنگل‌ها، بهبود سلامتی، کشاورزی پایدار و … ایجاد کنیم.

به گفته ربکا مارموت، مدیر پایداری یونیلیور « این شیوه‌ واقعا متفاوتی از انجام کسب‌وکار بود.» « نه تنها به معنی اهمیت دادن به مشتریان و سهامداران بود، بلکه به معنی اهمیت دادن به جامعه مدنی، ‌NGO ها و سازمان ملل نیز بود. متوجه شدیم که اگر یک کسب‌وکار را به شیوه متفاوتی هدایت کنیم، می توانیم نقش عمده‌ای در از بین بردن شکاف‌های موجود در بخش توسعه در سراسر جهان ایجاد کنیم – و این امر فرصت‌های مختلفی برای کسب‌وکار ایجاد می‌کند.»

 

آموختن از موفقیت‌ها – و شکست‌ها

ما به برخی از اهداف خود نرسیدیم – و زمانی که علل شکست‌ خود را تحلیل می کنیم، می‌توانیم موضوعات کلیدی که در آینده کسب‌وکار خود استفاده خواهیم کرد را ببینیم.

به‌عنوان مثال ما تصیمیم‌گرفتیم که ۱۰۰٪ از مواد خام کشاورزی را به‌صورت پایدار تامین کنیم – اما دستیابی به اهداف ما زمانی که دید کاملی بر زنجیره ارزش نداریم، مشکل است.

همچنین آموختیم که سنجش تاثیر برنامه‌های ما بسیار مشکل است.

ما باید انعطاف‌پذیر باشیم. به‌عنوان مثال، ما در سال ۲۰۱۰ هدفی برای مدیریت پسماند مشخص کردیم، اما در سال ۲۰۱۷ و سپس دوباره در سال ۲۰۱۹ آن‌را مورد بازبینی قرار دادیم تا مطمئن شویم که برای خودمان اهداف بلندپروازانه‌‌ای تعیین کنیم که به‌صورت رادیکال مصرف پلاستیک ما را تغییر می‌دهد.

ما باید فروتن باشیم. زمانی که مساله کاهش گازهای گلخانه‌ای و اثرات آب ناشی از تولید محصولات ما مطرح شد، ما چالش‌برانگیز بودن تغییر رفتار مصرف‌کنندگان را دست کم گرفتیم و نظرمان درباره مدت زمان لازم برای تغییر این رفتار در مصرف کنندگان اشتباه بود.

ما باید از تغییر سیستم‌ها حمایت بیشتری بکنیم. ما از آغاز طرح زندگی پایدار یونیلیور، بخشی از حمایت‌کنندگان انرژی تجدیدپذیر بوده‌ایم و متوجه شدیم که باید در حمایت از صنایع دیگر هم نقش داشته باشیم.

به دنبال اهدافمان در کسب‌وکار پایدار

بنابراین ، گام بعدی ما کجاست؟

پاسخ ما طرح جدید قطب‌نمای یونیلیور است.

طرح قطب‌نما هدف ما برای رهبری کسب‌وکار پایدار جهانی را مشخص می‌کند – و منظور ما از کلمه پایدار، وسیع‌ترین ابعاد این کلمه است: اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی.

این استراتژی جدید و کاملا یکپارچه ماست که به موفقیت ما و درس‌هایی که طی ده سال گذشته آموخته‌ایم، می‌افزاید. این طرح شامل ۹ اصل ضروری و ۱۵ اولویت چند‌ساله است که تمام دامنه کسب‌وکار و اکوسیستم گسترده‌ ما، به همراه گستره‌ای از اهداف بلندپروازانه ما که جامع، تمام‌شمول و گسترده‌تر از قبل هستند را دربر می‌گیرد.

درحالی که طرح زندگی پایدار یونیلیور به پایان خود نزدیک می‌شود، سفر ما برای دستیابی به هدفمان در ترویج زندگی پایدار برای ۸ میلیارد نفر ادامه پیدا می‌کند. ما می‌دانیم که می‌توانیم گروه را هدایت کنیم، اما باید بهتر، قوی‌تر و سریع‌تر باشیم. آلن جوپ، مدیرعامل یونیلیور

داستان سفر ده ساله ما را ببینید: