از ابتدا تا امروز یونیلیور ایران: قدمت، اصالت، کیفیت – قسمت سوم

یونیلیور ایران به عنوان شرکتی هدفمند، بر منبع‌یابی داخلی مواد اولیه و حمایت از تأمین‌کنندگان ایرانی، توانمندسازی جوانان، کیفیت و نوآوری، کمک به پیشرفت جوامع محلی و رشد و توسعه کسب‌وکار بر مبنای اهداف استراتژی «برنامه اجرایی رشد» یونیلیور متمرکز است. 

تعهدات یونیلیور در ایران

چشم‌انداز یونیلیور ایران، تلاش برای رشد و شکوفایی اقتصادی و صنعتی در کنار بهبود سلامت زمین، کمک به ارتقای سلامتی، اعتمادبه‌نفس و تندرستی افراد، گسترش کسب‌وکار در فضای اجتماعی سالم‌ و مشارکت در دنیایی منصفانه‌تر و از نظر اجتماعی همه‌پذیرتر است.

یونیلیور برمبنای استراتژی «برنامه اجرایی رشد» فعالیت می‌کند. چشم‌انداز این استراتژی فعالیت به‌عنوان پیشگام جهانی در کسب‌وکار پایا است تا نشان دهد مدل کسب‌وکار هدفمند و آینده‌نگر یونیلیور بهترین عملکرد را نشان می‌دهد. در زمینه ایفای مسئولیت اجتماعی، برای یونیلیور ایران اهدافی اولویت دارند که ‌بر اساس برنامه اجرایی رشد یونیلیور پایا باشند.

به همین دلیل در کنار تولید و عرضه داخلی محصولات، ارتباط با دانشگاه‌ها نیز از اولویت‌های یونیلیور ایران است. یونیلیور با بهره‌گیری از فرصت‌های همراهی با جامعه دانشگاهی کشور تلاش کرده است تا با عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه‌ها، حضور در جشنواره‌های کار و برنامه‌های بازدید دانشجویان از کارخانه یونیلیور ایران نقشی در انتخاب آگاهانه زندگی حرفه‌ای جوانان داشته باشد. همچنین، برای توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های جوانان با ایجاد پلتفرمی به نام «یونی‌هاب» به برگزاری کارگاه‌هایی با کیفیت بالا و کمپین‌هایی که بر مهارت‌هایی مانند رهبری، کارآفرینی و پایایی تمرکز دارند، متعهد شده است.

یونیلیور ایران از حدود سال ۱۳۹۵، دو برنامه کارآموزی یونیلیور ULIP و برنامه رهبران آینده یونیلیور UFLP را برگزار می‌کند. در طول این برنامه‌ها استعدادهای جوان می‌توانند در بخش‌های مختلف یونیلیور از زنجیره تأمین، منابع انسانی، مارکتینگ و ارتباطات تجربه کاری کسب کنند. از سوی دیگر نیز کارخانه یونیلیور ایران با داشتن مجوز مرکز آموزشی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در صنایع شیمیایی و بهداشتی در نظر دارد تا در آینده برنامه‌های آموزشی تخصصی مرتبط با صنعت خود مانند دوره‌های تولید، ایمنی و تضمین کیفیت را برگزار کند.

یونیلیور ایران با هدف توسعه جوامع و ارتقای سلامت کودکان به عنوان سرمایه‌های اصلی جامعه نیز تلاش می‌کند تا در تجهیز امکانات آموزشی و بهداشتی مدارس مشارکت داشته باشد؛ و با ساخت سرویس‌های بهداشتی و آب‌خوری، اهدای سیستم‌های رایانه‌ای و تأمین قسمتی از محصولات بهداشتی مورد نیاز موسسه محک توانسته است تا قسمتی از این هدف را برآورده کند. هم‌چنین، در سال ۱۴۰۰ با هدف بهبود وضعیت بهداشت کودکان و خانواده‌های آسیب‌پذیر در پاسخ به همه‌گیری کووید-۱۹، مایع‌های سفید‌کننده و ضدعفونی‌کننده غلیظ سطوح دامستوس با مشارکت‌‌ سه‌جانبه با صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و دولت به دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرهای ایرانشهر و زابل استان سیستان و بلوچستان اهدا شد.

یونیلیور ایران هم‌راستا با «برنامه اجرایی رشد» خود تلاش دارد تا از کارکنان به‌گونه‌ای حمایت کند که بتوانند در جهان همواره در حال تغییر، برای آینده‌ی کار آماده باشند. آینده کار شامل موضوعاتی مانند روش‌های نوین کاری، نیاز به تعلق و ارزش‌آفرینی برای فرد و همچنین سازمان می‌شود و موضوعی گسترده‌تر از صرفاً رابطه بین فناوری و انسان است. این بدان معنی است که افراد شاغل در همه صنایع باید مهارت‌های جدیدی را همگام با پیشرفت فناوری، اقتصاد و مشاغل بیاموزند. یونیلیور ایران با فراهم‌ کردن فرصت کسب مهارت‌های جدید و ارتقای شغلی برای کارمندان خود، در کنار شیوه‌های نوین کاری مانند دورکاری، تلاش دارد تا به این امر تحقق بخشد.

در مجموع، شرکت یونیلیور جهانی در ۹۰ سال گذشته، جزء پیشگامان، نوآوران و آینده‌سازان بوده‌ است و با تمرکز بر پایایی به فعالیت‌های خود در همین راستا ادامه و کسب‌وکار خود را بر همین اساس گسترش خواهد داد.

منبع‌یابی مسئولانه و شراکت تجاری

به عنوان یک شرکت هدفمند، یونیلیور متعهد است به‌گونه‌ای فعالیت کند که کیفیت زندگی کارکنان فعال در سراسر زنجیره تأمین، جوامع آنها و محیط‌زیست بهبود یابد. بر همین اساس، یونیلیور از شرکای تجاری خود نیز انتظار دارد تا در عین سازگاری به این اصول و ارزش‌ها پایبند باشند. برای اطمینان از تحقق این امر، مسئولیت کارکنانی که با اشخاص ثالث در ارتباط هستند را مشخص می‌کنند.

در خط مشی شراکت مسئولانه (RPP) یونیلیور اصول و الزامات فعالیت اشخاص ثالث تصریح شده است که حاکم بر هر دو «برنامه منبع‌یابی مسئولانه برای تأمین‌کنندگان» و «برنامه شرکای کسب‌وکار معتبر» است و شامل توزیع‌کنندگان، مشتریان و سایر اشخاص می‌شود.

جوایز و افتخارات

یونیلیور ایران در طی سال‌ها فعالیت جوایز و افتخارات بسیار زیادی را از آن خود کرده است. از میان این افتخارات می‌توان به کسب جایزه کریستال در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد، که هر ساله به سه شرکتی اهدا می‌شود که توانسته‌اند اقدامات بسیاری را در حوزه‌های تولید محصولات، استراتژی‌ها و سیاست‌های اجرایی و مدیریتی، با آگاهی بر اصول سلامت و امنیت اجرا کنند.

همچنین در ششمین همایش ملی کیفیت که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، یونیلیور توانست تندیس زرین این همایش را از آن خود کند. این همایش به منظور ارزیابی شرکت‌ها و صنایع مختلف کشور در دستیابی به نتایج متوازن پرورش نوآوری و خلاقیت و مسئولیت‌پذیری هم‌راستا با آینده‌ای پایا برگزار می‌شود. همچنین در سال ۱۴۰۳ نیز برای چند سال پیاپی، به عنوان شرکتی سلامت‌محور در کشور شناخته شد.

کسب چنین افتخاراتی که تنها نمونه‌ای از افتخارات یونیلیور ایران در طی این سال‌ها است، خود از تثبیت جایگاه یونیلیور در ایران به عنوان شرکتی خبر می‌دهد که در زمینه تولیدات داخلی و حرکت در مسیر کسب‌وکار هدفمند، موفقیت‌های چشمیگری را توانسته کسب نماید.