برندهای ما برای کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانهای ناشی از مصرف محصولاتمان، تغییرات عمدهای ایجاد میکنند. در کنار هم، با میلیاردها مصرفکنندهای که هر روزه از محصولات ما استفاده میکنند، میتوانیم اثرات اقلیمی خود را کاهش دهیم.
حدود دوسوم از اثرات اقلیمی زمانی اتفاق میافتند که محصولات ما از فروشگاه خارج میشوند و توسط مصرفکنندگان به خانه برده میشوند. آلایندههای گازهای گلخانهای که ناشی از فعالیتهای روزمره ما در خانه مانند گرمکردن آب برای حمام، شستشوی البسه، تهیه آب جوش یا استفاده از الکتریسیته یا گاز برای گرم کردن غذاهستند – همگی میزان آلایندهها را افزایش میدهند. مهار کردن این آلایندهها از فرآیند «مصرف» محصولات چالش بزرگی محسوب میشود که ما با اینحال از آن دست نخواهیم کشید.
هدف ما بهنصف رساندن آلایندههای گازهای گلخانهای از محصولاتمان تا سال ۲۰۳۰ است. ما این هدف را اولین بار در سال ۲۰۱۰ و تا پایان سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته بودیم – اما بهتدریج و بهطور فزایندهای معلوم شد که برای دستیابقی به این اهداف، به تغییرات سیستماتیک بیشتری در درازمدت نیاز داریم. طی سالهای اخیر، خرید شرکتهای جدید در بخش زیبایی و مراقبتفردی، میزان آلایندههای گازهای گلخانهای ما را افزایش داده است.
بهنصف رساندن اثرات گازهای گلخانهای محصولات در ازای هر مصرفکننده تا سال ۲۰۳۰
ما بهدنبال بهنصف رساندن اثرات گازهای گلخانهای در ازای مقدار مصرف هر مصرفکننده در سراسر زنییره مصرفی محصولات تا سال ۲۰۳۰ هستیم. این هدف بر مبنای طرح اهداف علمی (Science Based Targets) ما تایید شده است.
طی دهه گذشته، ما پیشرفتهای متعددی داشتهایم و امور بسیاری را درباره قابلیتهای تاثیرگذاری و همچنین ناتوانیهای ما، در حوزههای فعالیت خود آموختیم. اما هنوز هم راه درازی در پیش داریم.
ما بر دستیابی به تغییرات سیستماتیک از طریق برندهایمان تمرکز داریم – این امر با تغییر فرمول محصولات برای کاهش آلایندههای گازهای گلخانهای ناشی از مصرف محصولات و کمک به مصرفکنندگان برای کاهش گازهای گلخانهای خود با کمتر ساختن پسماند موادغذایی یا انتخاب مواد غذایی گیاهی و کمک به درک اثرات گازهای گلخانهای محصولاتی که خریداری میکنند، انجام میشود. همچنین ما به دنبال شتاب بخشیدن به گذار جهانی به سوی انرژی تجدیدپذیر هستیم که به کاهش آلایندهای خانگی مصرفکنندگان کمک میکند.
کاهش اثرات اقلیمی محصولات مصرفی
برندهای ما تلاش میکنند تا اثرات گازهای گلخانهای در محصولات مختلف مانند یک فنجان چای، محصولات شستشوی لباس یا محصولات شستشوی مو را تا پایان این دهه بهنصف برسانند. با نوآوری، تخصص مرکز تحقیق و توسعه و مشارکت با تامینکنندگان، ما راهکارهایی با اثرات کربن برای محصولات روزمره خود مییابیم.
درک اثرات چرخه عمر محصولات
رویکرد چرخه عمر محصولات به درک ما در یافتن محلی که بیشترین اثرات از آن ناشی میشود، کمک میکند. ما اثرات گازهای گلخانه ای ۳٬۰۰۰ عدد از محصولاتمان در هر مرحله از چرخه مصرف، از تامین موادخام گرفته تا زمانیکه در خانه افراد مصرف میشوند و بهدور ریخته می شوند، بررسی کردهایم. این امر به نوآوری در محصولات و ایجاد تغییرات مؤثر برای کاهش اثرات ما و محصولاتمان کمک میکند.
بسیاری از شامپوها و حالت دهندههای ما، مانند Love Beauty و Planet دارای تکنولوژی های مرطوبسازی سریع هستند، که از آب کمی برای مرطوب ساختن استفاده میکنند. این امر به کاهش زمان حمام رفتن و همچنین کاهش آلایندههای ناشی از گرم کردن آب کمک میکند.
اسپریهای دئودورانت یک چالش بزرگ محسوب میشوند. برای مثال مواد اسپریها در ایالات متحده آمریکا، ۳٪ از اثرات گازهای گلخانهای ما را در بر میگیرند. ما برای حذف پروپلانتهای HFC از گستره محصولات مراقبت مو و دئودورانتها تلاش میکنیم.
پس از اجرای موفقیتآمیز طرح آزمایشی برای اسپریهای جدید Love Beauty and Planet که با استفاده از هوای فشرده آلایندههای کربن را تا ۹۶٪ کاهش میدهند، ما این فناوری نوآورانه را در اسپریهای دئودورانت در فرانسه و آلمان استفاده کردیم. ما در ایالات متحده ، بهدنبال تغییر برخی از قوانین هستیم. این قوانین استفاده از گازهای هیدروکربن طبیعی که اثرات اقلیمی کمتری در مقایسه با HFC دارند را ممکن میسازند.
مواد شوینده متمرکز، قابلیت شستشوی لباسها با دمای کمتر را برای افراد فراهم میکند. این امر به کاهش آلایندههای گازهای گلخانهای مورد نیاز برای گرم کردن آب کمک میکند. شستشوی لباسها در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد بجای ۶۰ درجه،با برندهای مواد شوینده مایع ما مانند Persil، Surf و Seventh Generation به آلایندههای گازهای گلخانهای در هر بار شستشو را تا ۵۰٪ کاهش میدهد.
همچنین ما برای حذف میزان فسفات در محصولات شستشوی خود،که یکی از آلایندهترین ترکیبات گازهای گلخانهای است، تلاش میکنیم. این امر آلایندههای کربندیاکسید را تا ۵۰٪ در هربار شستشو کاهش میدهد.
تامین قدرت منازل با انرژی تجدیدپذیر
میدانیم مهار اثرات اقلیمی محصولاتمان به معنی تغییر سیستم فعالیتهای ما است. بنابراین ما از کربنزدایی سریع سیستم جهانی انرژی برای دستیابی به کاهش سریعتر کربن حمایت میکنیم.
بیشترین میزان اثرات گازهای گلخانهای ما ناشی از مصرف محصولات ما به گرمکردن آب برای استحمام و شستشو مربوط است. پیشرفتهای موثر و بلندمدت در راستای اهداف اقلیمی ما – به پایا شدن رفتار مصرفکنندگان در خصوص مصرف آب گرم بستگی دارد – ما در این موضوع کنترل مستقیم کمی داریم.
این مضوع به معنی تغییر کلی سیستم فعلی با سوختهای فسیلی به منابع تجدیدپذیری مانند انرژی بادی، خورشیدی و نیروی آب، زیستتوده و فناوریهای انرژی زمینگرمایی و هیدروژن است. اگر انرژی لازم برای چرخه شستشو و استحمام مصرفکنندگان و گرم کردن آب بجای سوختهای فسیلی از منابع الکتریسیته تجدیدپذیر تامین شود، میتوانیم تغییرات اقلیمی ناشی از رفتار مصرفکننندگان در خانه را تا دوبرابر کاهش دهیم.
دستیابی به این امر بسیار پیچیده و بهعنوان یک شرکت خارج از حوزه مسئولیت ما قرار میگیرد. ما دولتهای برای ادامه مسیر نیاز داریم. با این حال سخت تلاش میکنیم تا سیاستهای پیشگامانهای که به تحول جامعه، اقتصاد و سیستمهای انرژی کمک میکنند را در نظر بگیریم. ما از طریق کارزارهای جهانی مانند RE100 و Powering Past Coal Alliance از کربنزدایی شبکههای انرژی حمایت میکنیم.
برندهایی که کنشهای اقلیمی انجام میدهند
بیش از ۴۰۰ برند ما، اهرمهای قدرتمند ما در مبارزه با تغییرات اقلیمی محسوب میشوند – که از تغییرات حمایت میکنند و افراد به انجام اقدامات اقلیمی دعوت میکنند.
ما برای کمک به مهار کردن بحران اقلیمی مسئول هستیم: بهعنوان یک کسبوکار و از طریق اقدام مستقیم توسط برندهایمان. الن جوپ مدیرعامل یونیلیور
از آنجایی که نگرانیهای عمومی درباره اتغییرات اقلیمی نسبت به هر زمانی افزایش چشمگیر پیدا کردهاست، برندهای ما برای جلب توجه مصرفکنندگان به این موضوع و ایجاد وفاداری برند نیز،تلاش میکنند.
برندهای ما میتوانند از صندوق جدید ۱ میلیارد یورویی Climate & Nature برداشت کنند. طی ده سال آینده، برندهای ما در هر بخش در راستای اقدامات اقلیمی مؤثر و آگاهانه و طرحهای محافظت از طبیعت سرمایهگذاری خواهند کرد. این اقدامات شامل بازیابی مناظر طبیعی، احیای جنگلها، توقف کربنها، حفاظت از حیاتوحش و پروژههای حفاظت از آب و برخی از پروژهاهای دیگر میشوند.
آگاهیبخشی درباره اثرات اقلیمی محصولات
باور داریم که شفافیت درباره اثرات کربن به پیشرفت ما در رقابت جهانی برای بهصفر رساندن کربن کمک میکند. هدف ما آگاهیرسانی درباره اثرات کربن محصولاتی است که به مصرفکنندگان میفروشیم. هنوز از چگونگی تاثیر آن آگاه نیستیم – اما میدانیم هرآنچه درباره اثرات اقلیمی محصولات میگوییم، برای درک بهتر توسط افراد به پیشزمینه مناسب نیاز دارد.
ما در حال برنامهریزی برای طرحهای آزمایشی هستیم تا اثرات کربن در برخی از برندهایمان را بهسرعت اندازهگیری کنیم. این امر به یافتن پیامهای مناسب به مصرفکنندگان درباره اثرات کربن کمک میکند. درک اثرات گازهای گلخانهای هر محصولی که میفروشیم، اولین گام مهم محسوب میشود. برای انجام این کار، ما در حال طراحی سیستمی برای تامینکنندگان خود هستیم، تا بتوانند اثرات کربن کالاها و خدماتی که در صورتحسابها درج میشوند را اعلام کنند.
همچنین ما با سازمانها و کسبوکارهای دیگر برای استانداردسازی گردآوری دادههای گازهای گلخانهای، بهاشتراکگذاشتن و ایجاد ارتباطات همکاری میکنیم. برای مثال ما همراه با دیگر رهبران اقلیمی جهان مانند مایکروسافت، عضوی از پروژه رهیابی WBCSD هستیم. درکنار یکدیگر، تلاش میکنیم تا دقت دادههای مربوط به ترکیبات محصول و مواد خام را افزایش دهیم تا با سرعت و سهولت بیشتری تصویر واضحی از چرخهعمر اثرات محصولات ارائه دهیم.
برای ما و دیگر شرکتهای جهانی و برای اینکه به پیشرفت واقعی در زمینه آگاهیرسانی درباره اثرات اقلیمی دست پیدا کنم، ما به تمامی کسبوکارها در زنجیرهتامین شرکتهای خود و دیگر شرکتهای همتا نیاز داریم تا اثرات گازهای کلخانهای خود را درک کرده و آنها را به اشتراک بگذارند.