صنعت جهانی کشتیرانی سالانه بیش از ۱ میلیارد تن آلاینده ایجاد میکند و ٪۲ از میزان آلایندههای جهانی کربن را به خود اختصاص میدهد. سونداراجان بهیراوان، سرپرست جهانی لجستیک وکربنزدایی، از فواید کاهش آلایندههای کشتیرانی در کسبوکار و محیطزیست میگوید.
برنامه اقلیمی نقلوانتقال (Climate Transition Action Plan ) ما در شرکت یونیلیور اقدامات ما برای دستیابی به اهداف اقلیمی را مشخص میکند. این اقدامات شامل بهنصف رساندن اثرات محصولات ما در ازای هر مصرفکننده تا سال ۲۰۳۰ میشود. این اقدامات از سال ۲۰۱۰ آغاز شدهاند و تا سال ۲۰۳۹ آلایندهها در سراسر زنجیره ارزش ما به صفر خواهند رسید.
در مجموعه مصاحبهها، ما بر افرادی تمرکز کردهایم که به انجام برنامهها و ایجاد تغییرات کمک میکنند.
سرپرست لجستیک سونداراجان بهیراوان به مدیریت نقلوانتقالهای دریایی و هوایی یونیلیور کمک میکند. او در این مصاحبه درباره استفاده از برج مراقبت مجازی که بهصورت زنده و در زمان حاضر ما را قادر به رهگیری آلایندههای مرسولهها میکند میگوید و درباره همکاریهای ما با ذینفعان و سیاستگذاران برای اثرات گستردهتر در تحول سیستمها و شیوه پایاتر ساختن مرسولهها توضیح میدهد.
بخش عمدهای از وظایف من شامل طراحی و اجرای شبکه بینالمللی لجستیک اقیانوسهای یونیلیور میشود. ما سالانه حدود ۱۵۰۰۰۰ کانتینر را جابهجا میکنیم. به بیانی در لحظه حدود ۱۰۰۰۰ کانتینر در دریا وجود دارد. ما باید بر شیوه انجام این نقلوانتقالات نظارت داشته باشیم. آیا تاخیری در این امر ایجاد میشود؟
هزینههای آن چگونه مدیریت میشود؟ آیا بهرهوری را بهبود بخشیدهایم؟ تمرکز ما در این بخش بر هزینههای روزانه و خدمات و شیوه رهگیری تمام امور است.
همچنین من بر برج مراقبت مجازی اقیانوسها که در سال ۲۰۲۱ آن را راهاندازی کردیم نظارت دارم. این سیستم با مدیریت مرکزی، تمامی نقلوانتقالهای هوایی و دریایی ما را مدیریت میکند. این سیستم ما را به سوی مدلی سوق میدهد که درآن یک ارائهدهنده لجستیکی از سیستمی مرکزی برای مدیریت تمامی نقلوانتقالهای جهانی ما استفاده میکند.
در آخر، من امور کربنزدایی از نقلوانتقالات اقیانوسها را نیز مدیریت میکنم. ما وضعیت خود از نظر آلایندههای اقیانوسی و شیوه کاهش اثرات اقلیمی خود را مشخص میکنیم. اقدامات اولیه ما بر بهبود بهرهوری، کاهش تعداد کانتینترهای مورد استفاده و کاهش نیاز به انرژی و زمان انتظار برای کانتینترها است.
علاوهبرآن، تمرکز ما بر تحول، کشف نسل بعدی کشتیها و سوختهای جدید است.
اگر مجموع آلایندههای جهانی اقیانوسها را اندازهگیری کنید، با آلایندههای ششمین کشور بزرگ جهان برابری میکند. بر این اساس آلایندههای آن با حجم کلی آلایندههای کشور آلمان برابری میکند. کشتیرانی نیز در زمینه اقلیمی سرعت پیشرفت کمی دارد – استاندارد آلایندگی این صنعت تا سال ۲۰۱۹ و پیش از تعیین محدودیت میزان سولفور توسط سازمان Maritime، مشخص نشده بود. بنابراین در این صنعت باید اقدامات بیشتری انجام شود.
مرسولات کشتیرانی برای شرکت یونیلیور بخش کوچکی از آلایندههای لجیستیکی را در برمیگیرد و شامل ٪۳ از کل آلایندهها میشود. اما تغییرات اقلیمی مسالهای برای همگان است و اگر شرکتهای بزرگ مانند ما، بهعنوان دارندگان مرسولات باری و کشتیها، در این حوزه پییشگام نباشند، چه کسی در این راستا گام خواهد برداشت؟
هدف ما کاهش ٪۴۰ آلاینده مرسولات تا سال ۲۰۲۹ است و تلاشها در این زمینه از سال ۲۰۲۰ آغاز شده و پس از آن تلاش میکنیم تا سال ۲۰۳۹ آلایندههای خود را به صفر برسانیم. همانطور که اشاره کردم، اهداف قابل دسترستر به موضوع بهرهوری مربوط میشوند. برای مثال چه کانتینری بهتر است؟ چگونه از پر بودن آنها میتوانیم اطمینان حاصل کنیم؟ چگونه میتوانیم مسافت را کاهش دهیم؟
پس از آن موضوع استفاده از ناوگان مناسب مطرح میشود. ما آلاینده کشتیها را با توجه به میزان آلاینده ها در مسیرهای متداول تجاری اندازهگیری میکنیم وهمچنین میزان بهرهوری آلایندهها را نیز بهعنوان معیاری برای انتخاب کشتیها در نظر گرفتهایم.
این موارد بخشی از اهداف در دسترستر ما هستند و به ما در دستیابی به هدف کاهش ٪۴۰ کمک میکنند اما آلایندههای ما را تا سال ۲۰۳۹ بهصفر نمیرسانند. به همین خاطر ما به دنبال نسل آتی ناوگانها و سوختهای جایگزین هستیم. اما صنعت کشتیرانی در این حوزه کاملا همراه ما نیست.
برای مثال تنها برخی از کشتیها استفاده تدریجی از سوختهای زیستی را انتخاب کردهاند. نوعی منبع انرژی از ماده زنده که از نفت بهتر است اما این اقدام به تنهایی مؤثر نیست. حتی اگر این مواد بهصورت پایدار از بازارهای محلی تهیه شده باشد. بنابراین این موضوع تنها همانند راهکاری موقت است.
کشتیهای دیگر نیز تصمیم گرفتهاند تا آلایندههای خود را بهصفر برسانند، بنابراین سوختهایی مانند متانول، آمونیا و سوختهای هیدروژنی را در نظر گرفتهاند. با این حال تمامی این موارد، فناوریهایی در حال پیشرفت هستند و هیچکدام از آنها بهصورت گسترده ارائه نشدهاند.
همچنین باید در نظر داشت که این سوختها در مراحل اولیه تولید هستند. ما نیز برای رسیدن به مدل کامل استخراج و تولید به مصرف سوخت تلاش میکنیم. پس اگر سوختی پاک محسوب میشود، محل و شیوه تولید آن و آلایندههایی که در فرایند تولید آن نیز ایجاد میشوند، اهمیت دارد.
در حال حاضربه اندازه کافی شفافیت درباره سوختهای بدون آلاینده وجود ندارد. اما طی سالهای آتی، آزمایشهای صنعتی بیشتری انجام خواهد شد و ما بر این فرآیندها از نزدیک نظارت خواهیم داشت.
برج مراقبت مجازی مستقیما با کشتیهای اقیانوسپیما و ارئهکنندگان دادههای ماهوارهای که مرسولات را رهگیری و رهیابی میکنند و شرکتهایی که اطلاعات مربوط به خطرات و حوادث ارائه میکنند، مستقیما ارتباط برقرار میکند تا نوعی زیرساخت دیجیتال که ما را قادر به نظارت بر مرسولههای خود بهصورت زنده میکند، در اختیار داشته باشیم.
در زمان ارائه این سیستم در سال ۲۰۲۱، ما از آن برای اگاهیرسانی خودکار به افراد درباره چالشهای موجود در مسیر و تاخیرها استفاده کردیم. این امر به صرفهجویی در وقت کارکنان و بهبود کارایی کمک کرد. سپس در سال ۲۰۲۲، از این سیستم برای ارزیابی آنی آلاینده کربندیاکسید استفاده کردیم.
از نوع کشتیهای مورد استفاده برای مرسوله و مسافت طیشده آن اطلاع داریم و همچنین میدانیم از چه نوع کانتینری استفاده میشود و از میزان آلایندههای هر یک از کشتیها نیز اطلاع داریم. بنابراین زمانی که کانتینر به مقصد میرسد، آلایندههای آن بهصورت خودکار محاسبه شده و به سیستم رهگیری ما ارسال میشود.
ما میتوانیم این داده را بر اساس خطوط کشتیرانی، کشتیها، بازار و واردکنندگان تفکیک کنیم تا از نقاط قوت و ضعف خود آگاه شویم. این امر دید دقیقی از آلایندههای ما به ما میدهد و به ما کمک میکند تا در جای لازم اقدام کنیم.
متوجه شدیم ما کانتینرهای خود را بهصورت کامل پر نمیکنیم. برج مراقبت به ما کمک کرد تا آلایندهها و بهرهوری را با سیستم اخطار خودکار مدیریت کنیم و هنگامی که ظرفیت از ٪۶۰ کمتر باشد، اطلاع پیدا کنیم و از اثرات مالی و آلایندههای آن آگاهی پیدا کنیم و در آخر راهکاری برای این موارد پیدا کنیم.
برج مراقبت مجازی تاکنون به ما کمک کرده است تا در هزینههای خود بالغ بر٪۲۵ صرفهجویی کنیم. همچنین به ما کمک کرد تا آلایندههای مرسولههای خود را در سال ۲۰۲۲ تا ٪۱۵ کاهش دهیم.
ما برای بهبود کنترل دمای کانتینرهای خود در حال حاضر مشغول جمعآوری داده درباره دمای دریا هستیم و همچنین بر بهرهوری مسیرها نیز تمرکز داریم. ما از این دادهها برای آزمایش و اثبات فرضیههای خود استفاده میکنیم.
ما عضوی از شبکه Cargo Owners for Zero Emission Vessels (coZEV) ( صاحبان مرسولهها برای کشتیهایی با آلایندگی صفر) هستیم. این شبکه متشکل از پیمانکاران حمل و نقل است
که متعهد شدهاند که تا سال ۲۰۴۰ تنها از ناوگانهایی استفاده کنند که سوختهای بدون آلاینده را مصرف میکنند. بدین وسیله میتوانیم از آنچه در این صنعت میگذرد و اقداماتی که در حوزه خود قادر به انجام آن هستیم و شیوه سیاستگذاریهای گستردهتر، آگاهی پیدا کنیم.
زمانی که قانونگذاران در سال ۲۰۲۲ با تصویب الزامات قانونی اولین سوخت سبز در صنعت حمل و نقل موافقت کردند، ما یکی از ۵۰ سازمان صنعتی بودیم که از کمیسیون اروپا درخواست کردیم تا الزامات قانونی سوخت هیدروژن سبز در حمل و نقل را از ۲٪ به حداقل ۶٪ تا سال ۲۰۳۵ افزایش دهد. همچنین ما با مجمع Global Maritime که بر سیاستهاسی عمومی و اجرای آن نظارت دارد و مؤسسه Aspen و گروهای آن که در زمینه کربنزدایی از دریا فعالیت دارند، ارتباط داریم.
این همان حوزهای است که ما نقش بزرگی در آن ایفا میکنیم. شرکتی همانند ما که از حمل و نقل دریایی استفاده میکند، با اتخاذ دیدگاهی واقعگرایانه برای محیط زیست، حمایت از طرحهای مناسب به واسطه مشارکتهای بلندمدت با تامینکنندگان و سیاست عمومی ارتباطات ما، جدیت ما درباره کربنزدایی را نشان میدهد.
اگرچه شرکت یونیلیور تنها قطرهای در این اقیانوس است، اما اقدامات ما مهم هستند، از آنجا که به ایجاد تغییرات کمک میکند. یکی از جملات مورد علاقه من از گاندی این نقل قول است: همان تغییری باش که میخواهی ببینی. صنعت کشتیرانی میتواند پیچیده باشد، اما باور دارم در کنار دیگر شرکتهای بزرگ، برای ایجاد تغییرات باید آنچه در توان و کنترل ما قرار دارد را انجام دهیم و برای سوختهای پاکتر صدای خود را به دیگران برسانیم. تغییر شاید به آرامی انجام شود و ما نیز ممکن است با شکستهایی مواجه شویم، با این حال، اگر به تلاشهای خود ادامه دهیم، به اهداف خود دست پیدا خواهیم کرد.
ما همواره به دنبال ارتباط با افرادی هستیم که به آیندهای پایا علاقه دارند.
ما همیشه در دسترس هستیم. میتوانید با یونیلیور ایران یا یونیلیور جهانی، ارتباط برقرار کنید.
این وب سایت، متعلق به شرکت یونیلیور ایران، از زیرمجموعههای یونیلیور جهانی است.
Unilever 2025 ©