هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و دادههای کلان در حال دگرگون کردن ظرفیت تجاری زیستفناوری هستند. نیل پری، رئیس بخش زیستفناوری، به سه فرصت کلیدی در این حوزه اشاره میکند که باعث رشد تجاری و تقویت زنجیرههای تأمین شرکت یونیلیور میشوند.
نوآوری در زیستفناوری با سرعت بیشتری نسبت به گذشته انجام میشود.
ما از قدرت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای توسعه جایگزینهای پایای زیستفناوری برای مواد اولیه پرهزینه و کمیاب بهره میبریم.
من هرگز ندیدهام که نوآوری با سرعتی که امروز شاهدش هستیم پیش برود.
زیستفناوری ظرفیت عظیمی برای تقویت رشد ما و زنجیره تأمین دارد و در حال حاضر فرصتها بیحد و مرز به نظر میرسند.
علم و ابزارهای بنیادینی که قبلاً پنج سال طول میکشید تا توسعه یابند، اکنون تنها به پنج ماه زمان نیاز دارند. این بدان معناست که کشف مواد جدید و بهینهسازی فرصتهای کلیدی میتواند در بازه زمانی کوتاهتری انجام شود تا بسیاری از کسبوکارها و بازارهای بیشتری را دربر بگیرد.
به لطف دادههای کلان، یادگیری ماشینی و محاسبات با عملکرد بالا، اکنون میتوانیم هزاران آزمایش مجازی مختلف را در زمانی انجام دهیم که قبلا برای یک آزمایش در آزمایشگاهی فیزیکی به طول میانجامید.
بزرگترین چالش ما این است که انتخابهای درستی در مورد اولویتبندیها انجام دهیم تا مطمئن شویم محصولاتی برتر را به مصرفکنندگان خود ارائه میدهیم.
ما سه فرصت کلیدی برای تقویت اثرگذاریهای خود میبینیم.
زیستفناوری استفاده از زیستشناسی برای توسعه مواد اولیه و محصولات از طریق اصلاح ارگانیسمهای زنده برای اهداف انسانی است – مانند حل چالشهای اجتماعی و زیستمحیطی. با استفاده از جدیدترین علوم و فناوریها در شرکت یونیلیور، میتوانیم مواد اولیهای برای کالاهای مصرفی ایجاد کنیم که عملکرد بالایی دارند و تأثیرات زیستمحیطی کمتری دارند.
اولین فرصت، استفاده از زیستفناوری برای ایجاد جایگزینهای مقرونبهصرفه و پایا برای مواد اولیه با ارزش بالا است.
ما بهتازگی یک برنامه آزمایشی اولیه را با همکاری دانشگاه ناتینگهام در بریتانیا آغاز کردهایم تا بررسی کنیم که چگونه میتوانیم با استفاده از زیستفناوری، اسانسهای گیاهان و گلها را بدون از بین بردن آنها استخراج کنیم. هدف این است که از این اسانسها برای رایحه بخشیدن به محصولات خود استفاده کنیم.
بسیاری از برندهای زیبایی ما پیشتر به استفاده از دیگر جایگزینهای زیستفناوری پایا روی آوردهاند. بهعنوان مثال، برند داو محصولات مراقبت از مو را با پروتئینهای گیاهی مشتقشده از زیستفناوری، مانند کلاژن و الاستین، در محصولاتی همچون شامپو و نرمکننده Dove Intensive Repair ارائه کرده است.
برای مثال، برند REN برای محصول Evercalm Barrier Support Elixir خود، از جایگزین تخمیر شده برای بیسابولول طبیعی، یک ماده ضدالتهاب که معمولاً از بابونه وحشی استخراج میشود، استفاده کرده است.
تنها در زمینه زیبایی و مراقبتهای فردی نیست که شاهد تأثیر زیستفناوری هستیم.
در بخش تغذیه، ما از زیستفناوری برای یافتن جایگزینهای پایا و گیاهی برای مواد اولیه مورد استفاده در برندهای خود بهره میبریم.
اخیرا، ما با شرکت The EVERY Company همکاری کردهایم تا بررسی کنیم چگونه میتوان از تخمیر دقیق برای تولید معادل طبیعی محصولات وابسته به تخممرغ بدون نیاز به مرغ استفاده کنیم.
در بخش شوینده خانگی، زیستفناوری در حال سرعت بخشیدن به فرآیند ایجاد آنزیمهای جدیدی است که میتوانند تعداد مواد اولیه مورد نیاز برای فرمولاسیون محصولات شوینده و لباسشویی ما را به نصف کاهش دهند.
هوش مصنوعی در این زمینه با سرعتی غیرقابل تصور، نوآوری را پیش میبرد. به عنوان مثال، همکاری با Arzeda، پیشرو در زمینه خلق پروتئینها و آنزیمها، به ما این امکان را داده است که مواد جدید را پنج برابر سریعتر از گذشته توسعه دهیم.
در ۱۸ ماه گذشته، به لطف فناوری طراحی پروتئین هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، ما آنزیمهای جدیدی توسعه دادهایم که قادر به تجزیه انواع مختلف لکهها هستند، به مقدار کمتری آب و انرژی نیاز دارند و میتوانند جایگزین مواد شیمیایی مشتق شده از نفت شوند.
تمرکز اکنون بر روی گسترش تولید است.
فرصت دوم بر توسعه مواد اولیه منحصربهفرد از طریق زیستفناوری تمرکز دارد که با ارائه مزایای پیشرفته، کیفیت مراقبت از پوست، سلامت و رفاه عمومی را در محصولات ما ارتقا میدهند.
این حوزه پیشرفت قابل توجهی داشته است. در واقع، اکنون محصولاتی مبتنی بر زیستفناوری داریم که از محصولات قبلی پتروشیمیایی خود پیشی گرفتهاند.
نمونهای عالی از این موضوع، فناوری rhamnolipid ما است.
محققان یونیلیور سالها زمان صرف کردهاند تا فرمولاسیون مایع ظرفشویی Sunlight را برای دستیابی به عملکردی عالی با استفاده از مواد ۱۰۰% تجدیدپذیر و زیستتجزیهپذیر بهبود بخشند. نتیجه این تلاشها یک دستاورد فناوری ثبت شده به نام RhamnoClean است که به طور اساسی نحوه فرمولاسیون مایع ظرفشویی دستی را تغییر داده است.
به لطف این پیشرفت، اکنون میتوانیم رامنولیپیدها، نوعی سورفکتانت طبیعی (مواد فعال سطحی که برای رفع و حل کردن آلودگیها کف تولید میکنند و در عین حال برای پوست بسیار ملایم هستند) را با بازسازی فرآیند بیولوژیکی طبیعی به مقیاس بزرگتری تولید کنیم. در این فرآیند باکتریها شکر موجود در ضایعات صنعت کشاورزی شیمیایی را به این سورفکتانت طبیعی تبدیل میکنند. ما برآورد میکنیم که این نوآوری میتواند تا ۵۰٪ از انتشار گازهای گلخانهای در محصولات ما بکاهد.
فناوری RhamnoClean اکنون در مجموعه محصولات منحصربهفرد مایع ظرفشویی دست Sunlight ما به کار گرفته شده است. برای اطمینان از تأمین این ماده، با متخصصان شیمی شرکت Evonik همکاری کردهایم تا اولین کارخانه تولید رامنولیپیدها در مقیاس صنعتی را در کارخانه این شرکت در اسلواکی احداث کنیم.
در نهایت، زیستفناوری به ما کمک میکند تا جایگزینهای مقرونبهصرفهای را بیابیم که وابستگی ما به برخی مواد اولیه که تأمین آنها دشوار است را کاهش دهند.
نمونهای برجسته از این تلاشها، سرمایهگذاری مشترک ما با شرکت Geno تحت عنوان Future Origins است که با هدف استفاده از زیستفناوری برای تولید و تجاریسازی مواد پایا در مقیاس وسیع انجام شده است. است که در بسیاری از محصولات مصرفی به کار میروند.
زیستفناوری مفهوم جدیدی نیست – در واقع، قدمت آن به ساخت آبجو، شراب و پنیر برمیگردد. ما از آن برای تولید محصولاتی مثل سس سویا و مارمیت استفاده میکنیم. اما اکنون هوش مصنوعی با سرعتی بیسابقه در حال گشودن افقهای جدیدی است.
با گرد هم آوردن بهترینها در حوزه فناوری، داده و افراد متخصص، در حال شناسایی نیازها و روندها هستیم و آنها را به نوآوریهای پیشرو و پایا در سراسر کسبوکار خود تبدیل میکنیم.
همراه با ذینفعانمان، نه تنها با آینده همگام میشویم، بلکه آن را شکل میدهیم.
ما همواره به دنبال ارتباط با افرادی هستیم که به آیندهای پایا علاقه دارند.
ما همیشه در دسترس هستیم. میتوانید با یونیلیور ایران یا یونیلیور جهانی، ارتباط برقرار کنید.
این وب سایت، متعلق به شرکت یونیلیور ایران، از زیرمجموعههای یونیلیور جهانی است.
Unilever 2025 ©